terug naar de lijst van 25


Scènefoto van de enscenering door Blauwe Maandag Compagnie in de regie van Luk Perceval Klik hier


Scènefoto van de enscenering door Blauwe Maandag Compagnie in de regie van Luk Perceval Klik hier

Tom Lanoye draagt voor uit Ten Oorlog, Roeselare (maart 2012) klik hier

Jan Decleir draagt 'deleted scene' voor uit Ten Oorlog (2012) klik hier

Ten Oorlog (1997)

Tom Lanoye

In première: 7 januari 1998 door de Blauwe Maandag Compagnie, in de regie van Luk Perceval, te Rotterdam

bevat

In de naam van de vader en de zoon (1997)
Zie de dienstmaagd des Heren (1997)
En verlos ons van het kwade (1997)

volledige tekst

http://www.lanoye.be/tom/uncategorized/2311

in boekvorm

Prometheus, Amsterdam, 1997 (herdrukt in 1997,1999 en 2005)

vertalingen

Duits: 1999: Schlachten!: nach den Rosenkriegen von William Shakespeare, vert. Rainer Kersten en Klaus Reichert 

secundaire literatuur

Kester Freriks, 'Tom Lanoye: Ten oorlog in Napels aan de Noordzee'NRC Webpagina's, 8 januari 1998

Koen Tachelet, 'Ten oorlog. het gevecht met het ego. In gesprek met Luk Percefal over een uitzonderlijk werkproces', in Etcetera 16 (1998) 3, p. 25-27

Luk Van den Dries, 'Ten oorlog. Een trechter van gruwel en gevoel', in Etcetera 16 (1998) 3, p. 14-20

Loek Zonneveld, 'Ten oorlog. Een hommage', in Bzzlletin 1999

Joost Houtman, Allen treft eenzelfde lot. Ten oorlog: een verhala over macht en mens, Leuven 1999

Jozef de Vos, in: Four Hundred Years of Shakespeare in Europe (ed. A.L. Pujante and T. Hoenselaers), Newark/London 2003

Ton Hoenselaers, Shakespeare's history plays. Performance, translation and adaptation in Britain and abroad, Cambridge 2004

Ten Oorlog elders op het web

Op de site Dutch Drama staat een korte samenvatting van Ten oorlog.

ensceneringen/producties

(zover bekend)

1998 : Blauwe Maandag Compagnie  beeldmateriaal aanwezig
2000 : Blauwe Maandag Compagnie  beeldmateriaal aanwezig

quotes

"Wie de politiek in Vlaanderen volgt, met haar kontdraaierij en kuiperij, haar seksschandalen en smeergeld, haar onmacht om iets ten goede te veranderen, ziet hetzelfde als in Ten Oorlog [...]"
- Tom Lanoye

"Zo smeerpijpt Lanoye wat af, tussen de Shakespeariaanse bedrijven door, alsof het er bij boeren, burgers en buitenlui ingehamerd moet worden dat vorsten en hovelingen [...] ook maar kinderen van geperverteerde ezeldrijvers zijn." 
- Jaap de Berg

"Perceval heeft na anderhalf jaar repetitietijd alle opsmuk achterwege gelaten. Er is nauwelijks decor, er zijn nauwelijks kostuums, er is alleen maar betoverend mooi licht, er is een fantastische groep spelers, en er is die taal, die gekke, maffe, soms onbegrijpelijke, soms ook irritante, maar altijd verrassende taal."
- Hein Janssen

"Dat is, denk ik, de kern van de problematische verhouding tussen Ten Oorlog en de pers. Makers worden losgekoppeld van hun intenties, zodat hun intenties vervangen worden door verwachtingen en een volkomen artificieel ijkpunt ontstaat, dat ver afstaat van het eigenlijke artistieke traject." 
- Koen Tachelet

"Wij waren Wars of the Roses-monniken geworden."
- Luk Perceval over het intense maakproces met Tom Lanoye

" Bij het begin van de repetities had ik het gevoel dat er een affiche bestond en dat die affiche moest ingevuld worden." 
- Guy van Sande

Tom Lanoye

(Sint-Niklaas, 27 augustus 1958)


Biografische informatie over Tom Lanoye is te vinden in de theaterencyclopedie, op schrijverspodium.be en op de website Dutch Drama (bijgehouden tot 2011). Ook de persoonlijke website van Lanoye bevat biografische gegevens.


persoonlijke website:

http://www.lanoye.be/tom/


Zie ook Literatuurplein

Zie ook DBNL


In In Reprise

1997: Ten Oorlog

1997: In de naam van de vader en de zoon

1997: Richaar Deuzième

1997: Hendrik de Vijfden

1997: Zie de dienstmaagd des Heren

1997: Margaretha di Napoli

1997: En verlos ons van het kwade

1997: Edwaar the King

1997: Risjaar Modderfokker den Derde